על מי מוטלת האחריות לביצוע הכנת שיעורי הבית?
הדעות חלוקות. יש שיאמרו על הילדים ויש שיאמרו על ההורים. אני אומרת גם וגם, תלוי בגיל הילדים.
בכיתות הנמוכות הילדים צריכים לרכוש הרגלי למידה. הרגלים אלו מוקנים בבי"ס ע"י המורים ובבית ע"י ההורים. שיעורי הבית הם חלק חשוב ומהותי בהקניית הרגלי למידה. עזרו להם למצוא את הזמן המתאים להם ביום להכנת השיעורים. באיזו שעה הריכוז שלהם במיטבו. עם ביתי, למשל, גיליתי שהזמן הטוב ביותר עבורה הוא בבוקר. היא ממילא קמה בסביבות שש כך שיש לנו זמן והיא עירנית ונמרצת. לעומת זאת בני עושה את השיעורים אחרי הצהריים. אמנם גם הוא קם מוקדם, אבל הוא אוהב למשוך את הבוקר באיטיות ודווקא אחרי בי"ס הוא אנרגטי יותר. ברגע שמצאתם את המשבצת המתאימה ביום, סמנו אותה כזמן לימוד עבור הילד ותכננו את סדר יומו בהתאם.
בכיתות הנמוכות, אגב, עוד אין לילדים תכנון לטווח רחוק. הם לא יבינו את הקשר בין ללמוד היום תורה, לשון וחשבון לבין זה שהם רוצים להיות זמרת מפורסמת או טייס חלל. לא יעזור שתגידו אלף פעם שהם צריכים ציונים טובים בשביל העתיד. הם שומעים אתכם, אבל העתיד עוד כ"כ רחוק… מבחינתם הם צריכים ציונים טובים כדי שאתם תהיו מרוצים, כדי שהמורה תהיה מרוצה והכי חשוב – כדי שהם יהיו מרוצים! איך עושים את זה? כשהם מראים לכם בגאוה את שיעורי הבית ש(סוף סוף) סיימו, תנו להם פידבק חיובי "איזה יופי, סיימת לענות על כל השאלות" ומיד תזרקו להם את הכדור "אתה מרוצה?/אתה יכול להיות גאה/איך זה מרגיש?" ולא לשכוח לצרף חיוך גדול כמובן.
בכיתות הגבוהות יותר הייתי משאירה את אחריות הכנת השיעורים לילדים. הם כבר בוגרים ויודעים את ההשלכות של הכנת שיעורים או אי הכנתם. אם פיתחו הרגלי למידה טובים בראשית הדרך אפשר לסמוך עליהם שיש להם את הכישורים לעשות זאת ולשחרר. זה יחזק בהם את הבטחון, שאנחנו סומכים עליהם ואת הערך העצמי. עם זאת אנחנו לא נעלמים לגמרי – חשוב שידעו שאנחנו זמינים עבורם בשעת הצורך.
בברכת שנה פוריה ומוצלחת,
ליאת קרן
פסיכותרפיסטית לילדים ונוער
054-9796446