להכין שיעורי בית בכיף

זהו. החל ממחר שנה"ל נכנסת למסלול וזה אומר שחודשים רבים של לימודים עוד לפנינו, גם במסגרת הבית ספרית וגם במסגרת שיעורי הבית. רגע לפני שזה הופך לעוד מקור לחיכוכים במשפחה החלטתי לתת לכם כלי שיהפוך את חוויית הכנת השיעורים לחוויה מהנה. כלי זה עמד במבחן ילדי, הועבר כהמלצה להורי ילדים בהם טיפלתי כשהתלוננו על קושי בהכנת שיעורי הבית והוכתר כהצלחה!  אגב, הצורך בו היה רק לזמן קצר, מאחר  והתפיסה כלפי שיעורי הבית השתנתה ולא הייתה מאיימת יותר  :-)

דומינו ראלי (מאוד אהוב על ילדים וזכה בהצלחה גורפת!). בסוף כל תרגיל או שאלה עליה עונה הילד הוא יקבל מספר מוגדר של אבני דומינו אותן יאסוף עד גמר עבודתו על נושא מסויים או פתרון עמוד.  או אז יוכל לעשות הפסקה כדי לגרום להם "לרוץ".  הנסיון שלי הראה שהילדים כל כך רוצים להשיג אבנים נוספות כדי שהראלי יהיה משמעותי עד שהם משלימים יותר שיעורים עד להפסקה (למשל "משתלם" להם יותר להשלים שני עמודים במקום עמוד שהגדרנו בהתחלה).

מדבקות – (אהוב במיוחד על ילדים שאוהבים ליצור ולצייר). בדומה לדומינו ראלי רק שהילד מקבל בכל פעם מדבקה ולבסוף יוכל להדביק את כל המדבקות על דף ולהוסיף להן צבעים בציור, ליצירת יצירה מוגמרת.

הבנתם את הרעיון :-) אתם מוזמנים להיות יצירתיים ומתוך הכרתכם את ילדיכם לפתח רעיונות שיעבדו אצלכם.

בברכת שנה פוריה ומהנה!

אני מודה, כאמא לילדה עם הפרעת קשב יראתי את הרגע בו תכנס לבית הספר ונצטרך להתמודד עם שיעורי הבית.  וכצפוי, שיעורי הבית לא איחרו להגיע.  בתחילה נהנתה ביתי מהאתגר החדש וההזדמנות להפגין ידע.  בהמשך איבדה את סבלנותה.  לכל הילדים הישיבה הממושכת להכנת שיעורי הבית הרבים היא מאתגרת. לילדים עם הפרעת קשב הצורך בהפסקה קצרה יכול לבוא כבר אחרי מספר דקות לעומת חצי שעה-שעה רצופה של ריכוז אצל ילדים ללא הפרעה, אבל כולם יכולים להרוויח ממתיחת איברים ושינוי אוירה קצר לפני שחוזרים למוד ריכוז.

הצורך בהפסקות האלו הוא אורגני ואין טעם להלחם בו כי זה רק עלול להעלות את רמת התסכול והמתח אצל הילד ובטח שלא יועיל לריכוז.  תחשבו על זה – גם אנחנו עושים "בריחות" לפייסבוק בזמן עבודה על המחשב ;) אז כשרואים שקשה לילד תאפשרו לו הפסקה מוגדרת ויזומה.  הרעיונות הבאים עבדו בביתי, הועברו כהמלצה להורי ילדים בהם טיפלתי כשהתלוננו על קושי בהכנת שיעורי בית והוכתרו כהצלחה!  אגב, השימוש בהם היה רק לזמן קצר. לא היה צורך ביותר כי התפיסה כלפי שיעורי הבית השתנתה ולא הייתה מאיימת יותר.

רעיונות לעידוד הילד להכנת שיעורי בית בכיף:

 טלויזיה –  (עובד במיוחד עם ילדים שמורגלים בצפיה ממושכת – הפכו חיסרון ליתרון). עברו עם הילד על רשימת התוכניות לאותו אחה"צ ובקשו ממנו לבחור תוכנית אחת או שתיים אאותן ממש לא היה רוצה להפסיד.  אמרו לו שיש לו זמן לסיים את השיעורים, או חלק מהם אותו אתם מגדירים מראש, עד תחילתה של התוכנית.  יש פה יתרון כפול: כך הילדים גם רואים פחות טלויזיה וגם לומדים אחריות וסדרי עדיפויות.

ליאת קרן :-)

פסיכותרפיסטית לילדים ונוער