ילדים בחופש

ושוב חופש – מה עושים?

בדיוק כשהתחלנו להתרגל לשגרת שנה"ל, שיעורי בית, חברים, חוגים הגיעו החגים.  שוב חופש. בהתחלה בקטנה, סופשבוע ארוך של ראש השנה, אבל מיד לאחריו שבוע מקוצר ושבועיים חופשה. שבועיים! זה חצי חודש! מה עושים? איך בכל זאת שומרים על מסגרת עבור הילדים (ועבורנו)?

כולנו מחפשים את הבטחון שבמוכר. בחופש ניתן לקבל זאת דרך יצירת מסגרת חדשה העוזרת לילדים ליצור שוב עולם מובנה והגיוני ובעיקר – צפוי. שאלות הילדים החוזרות על עצמן, בסגנון: "מה עושים?", "ומה אחר-כך?" , "מה עושים מחר" הם הדרך שלהם לדעת מה מתוכנן ולהתכונן. גם אם לא את כל הדברים שבתוכנית הם אוהבים (ביקור רופא למשל) אם הם יודעים שזה מגיע ולא מגלים זאת בנסיעה הם יכולים להכין את עצמם לאירוע.
העובדה שיש סדר בעולמם תורמת לתחושת הבטחון שלהם ולרגיעה. תחשבו על
עצמכם בסיטואציות בהן אתם יודעים על אירוע מראש לעומת פעמים בהם מתחוור
לכם פתאום על אירוע לאותו יום.

אז איך יוצרים מסגרת בחופש?

הפתרון הוא פשוט: הכינו טבלה שבועית או השתמשו בלוח השנה הקיים ומלאו תוכנית לכל יום בחופש. נכון שכל תוכנית היא בסיס לשינויים, אבל לפחות זה יתן מסגרת יציבה כלשהי. גם אם אין קייטנה וכל יום מתוכנן בשונה מקודמו העובדה שהתוכנית נגישה וצפויה תענה על
השאלות שהוזכרו וכך תתרום לתחושת הבטחון והשלווה של הילדים.

נסו לפרט כמה שיותר, כלאמר לא רק לרשום "טיול לצפון" או ,יום סבתא" אלא גם ימים ללא פעילויות משמעותיות כביכול, בהם נשארים בבית או מזמינים
חברים. חלקו ימים כאלו לבוקר, צהריים וערב ובדקו מה מתוכנן כדי למנוע יום שלם מול המסך הקטן… אם יש תוכנית האהובה על הילדים במיוחד ניתן לשלב זאת, אבל הציגו גם אפשרויות נוספות לפעילויות בבית כמו יצירה, משחקי קופסא, בישול ועוד. זו גם הזדמנות לקבל עזרה מהילדים לפרוייקטים בבית - גם כיף וגם יעיל – לצבוע, לסדר, למיין ולתרום. ילדים מאוד אוהבים ליצור, להתחפש, להציג. והכי טוב – תנו לילדים להציע רעיונות! זה גם יתן להם
סיפוק וגם יוריד את הסיכוי שתשמעו את הצמד "משעמם לי" בהמשך.

חג שמח והרבה הנאה בחיק המשפחה!